Wednesday, March 8, 2017

3 Faktor Perlu Diambil Kira Ketika Membeli Ayam


No 1: Pastikan HALAL
Bagi pengguna Muslim, saya rasa yang ni paling penting untuk kita ambil kira. Ya lah kan, kalau kita makan makanan tak elok, benda tu akan jadi darah daging kita. Lagi teruk bila makanan tak elok ni juga akan jadi darah daging tak elok untuk keluarga kita. Oleh itu, cari lah ayam yang Halal. Yang disembelih oleh penyembelih Islam, yang disahkan Halalnya oleh JAKIM. Bukan Halal cop sendiri nah, hehe. Tak baik tau tipu tipu macam tu!
No 2: Melalui proses pemprosesan yang bersih dan selamat.
Pada tahun 2013, kita dikejutkan dengan kes keracunan makanan di kenduri yang menyebabkan kematian. Ni berlaku kat Kedah sendiri, berapa orang mati saya tak pasti pula. Tapi salah satu sebab dia adalah apabila pihak kenduri masih masak ayam yang telah rosak. Ada bau pon dok gagah masak jugak, ish ish. Ayam rosak boleh jadi masa penghantaran, jika ayam dibiarkan terlalu lama sebelum dimasak ATAUPUN apabila ayam tidak diproses dengan betul. Maksudnya tempat proses tu tak berapa bersih, jadi sebelum ayam keluar untuk penghantaran pon dah ada tanda-tanda nak rosak.
Nak yang terbaik, cari la kedai yang jual ayam di tempat yang kita boleh nampak dia proses dan keadaan sekeliling dia. Kalau nampak bersih, beli la banyak-banyak. Kalau nampak tak berapa bersih tu, angkat kaki pi tempat lain. Cari yang elok elok ja na, kan nak bagi keluarga kita makan.
No 3: Tahap kesegaran ayam
Okay ni mungkin tak sesuai untuk orang yang suka ayam frozen. Tapi bagi pengguna ayam segar, sila tengok bila ayam tu disembelih. Mana la tau kan, harga ayam gempar gempar murah, tapi sebenarnya ayam tu stok lama. Kadang-kadang tu memang ayam tu elok lagi, tapi banyak juga terjadi ayam stok lama ni jadi warna hijau atau berbau. So, cari la ayam yang kalau boleh di proses pada hari yang sama, dan di chill-kan dengan elok. Ayam kalau baru memang sedap, isi pon lembut ja. Paling penting, takda bau atau hijau-hijau ni.

Okay tu 3 faktor yang boleh di ambil kira waktu nak beli ayam. Harap-harap dapat membantu noh. Terima kasih kerana membaca!

Ilia Hanati
Pengurus Jualan & Pemasaran
Ayam Bismi

Segar, Halal & Suci

No comments:

Post a Comment